1. Home /
  2. Marketing agency /
  3. Strategibyrån NOGA

Kategori



Allmän information

Lokalitet: Jönköping, Sweden

Telefon: +46 10 330 00 50



Adress: Bataljonsgatan 8 553 05 Jönköping, Sweden

Hemsida: noga.se

Anhängare: 769

Recensioner

Lägg till recension

Facebook -blogg



Strategibyrån NOGA 26.09.2021

Förändringar i Google Ads matchningstyper Google meddelar att de gör förändringar i matchningstyperna i fras och modifierade breda matchningar för Google Ads. Förändringen innebär att frasmatchning framåt kommer innefatta en del av de sökningar som den modifierade breda matchningen tidigare täckte. Detta är ett steg för att fasa ut matchningstypen modifierad bred matchning och förenkla samt förbättra relevansen för annonser. Den nya uppdateringen tar hänsyn till ordföljden fö...r att innefatta relevanta sökresultat. Precis som tidigare kommer t.ex. frasen flyttfirma Örebro till Stockholm innefatta orden i den följden, men den kommer även inkluderas i en sökning som t.ex. "Örebro flyttfirma företag till Stockholm. Detta är något som tidigare reglerades genom modifierad bred matchning. Förändringen kommer börja rullas ut under februari men i Sverige kommer förändringen först börja gälla från juli. Från och med då kommer det inte längre gå att skapa modifierade breda matchningar. Vill du läsa mer om uppdateringen kan du göra det här: https://support.google.com/google-ads/answer/10286719?hl=sv

Strategibyrån NOGA 26.09.2021

Responsiva sökannonser blir standard i Google Ads En förändring i Google Ads har gjort att responsiva sökannonser numera är standard vid nyskapande av kampanjer. Annonstypen i sig är inte en ny variant utan har gått att använda sedan 2018, men nu ersätter den alltså de utökade textannonserna som standard. De utökade textannonserna går fortfarande att använda och skapa, även om Google rekommenderar användare att utnyttja de nyare verktygen för att maximera resultatet av sina sökannonser. Vill du läsa mer om ändringen och responsiva sökannonser kan du göra det här: https://www.searchenginejournal.com/responsive-search-ad//

Strategibyrån NOGA 26.09.2021

Häromdagen hade vi Maria Åkerberg på besök. Och nu finns ett rykande färskt poddavsnitt för Piggapodden att lyssna på! Missa inte! Podcaster: https://bit.ly/pigga-akerberg... Spotify: https://bit.ly/pigga-makerberg See more

Strategibyrån NOGA 25.09.2021

Facebook kan automatiskt förbättra annonser I en ny uppdatering till Facebook Ads manager finns alternativet för annonsörer att acceptera automatiska förbättringar av annonser. Förändringarna kan göras till både annonstexter och i de kreativa elementen. I exempel som Facebook ger så nämns att kontraster och ljushet kan justeras på bild och video samt att annonstexter kan ändras, men att betydelsen av innehållet kommer vara detsamma. Facebook beskriver också att vissa ändring...ar kan göras för alla som ser annonserna medan vissa kan göras endast för de som Facebook anser kan reagera positivt på ändringarna. Det handlar endast om små förändringar och alltså inget som kommer innebära att annonserna ser helt annorlunda ut. För att Facebook ska göra dessa förändringar krävs att man accepterar det, vilket innebär att man fortfarande har möjlighet att ha full kontroll över sina annonser. Vill du läsa mer om uppdateringen kan du göra det här: https://www.facebook.com/business/help/297506218282224

Strategibyrån NOGA 24.09.2021

Hur kan du bli mer relevant i din marknadsföring? Hur kan jag använda min annonsbudget mer effektivt? "Den digitala kundresan" är en effektiv strategi för att öka både lönsamhet och effektivitet i sin marknadsföring. I senaste avsnittet av NOGA-podden pratar Stina Eiming och Håkan Montelius om just detta - så in och lyssna! ... https://open.spotify.com/episode/4RmwFKpBAy6AzzMY2UdSRu

Strategibyrån NOGA 24.09.2021

Året med Google Sök 2020 Google har nu släppt sin lista över vad världen sökt på under året. I år är det inte så överraskande sökningar kring Coronapandemin som toppar. Lite överraskande är det kanske att detta även tar sig in i receptkategorin där recept för handsprit är det mest Googlade under 2020. Tittar man tillbaka är det första gången som en händelse genomsyrar så många av de kategorier som Google presenterar i sitt året med sök, något som vittnar om storleken på pan...demin. Utöver pandemin toppas listorna som vanligt av händelser under året. 2020 handlar sökningarna i Sverige om valet i USA, Paulo Roberto och Kobe Bryant. Mycket av det vi sökt på i Sverige under året finns även med i listan på de globala trenderna, där listorna också toppas av Corona, valfrågor och Kobe Bryant. Vill du utforska hur söktrenderna sett ut under året kan du göra det här: https://trends.google.se/trends/yis/2020/SE/

Strategibyrån NOGA 23.09.2021

Mindre data för Facebook med iOS 14 Sedan ett tag tillbaka har det varit känt att Apple med iOS 14 kommer att fortsätta ge sina användare mer kontroll över sin egen data genom två steg. 1. Appar tvingas att visa vilken data man spårar 2. Appar måste få tillstånd att spåra data vid installation... Facebook som förlitar sig på att spåra användare mellan appar och webbplatser för att bygga målgrupper och redovisa resultat får det nu svårare att göra det eftersom många förväntas tacka nej till spårning mellan olika appar. Detta påverkar inte bara mängden data som Facebook kan samla in, utan det har också redan lett till ett antal förändringar i Facebooks annonseringsverktyg. Attributionsfönstret för 28 dagar har tagits bort, det längsta fönstret är nu 7 dagar. Antalet anpassade konverteringar har begränsats till 8, där rapportering också prioriteras för de viktigaste målen. Det är än för tidigt att dra slutsatser, men man kan förvänta sig att landskapet för Facebook-annonsering kommer att förändras. Vill du läsa mer om vad förändringarna innebär kan du göra det här: https://www.searchenginejournal.com/facebook-advertisers//

Strategibyrån NOGA 23.09.2021

Annonsera på Facebook med mer text i bilderna. Tidigare har Facebook haft en regel där annonsbilder med mer än 20% text har gjort att annonserna blivit begränsade och i vissa fall inte godkända alls. Det verkar nu som att denna regel tagits bort och att man nu kan ha mer än 20% text i sina annonsbilder. Facebook har inte officiellt gjort ett uttalande om det men texten som berättar om 20% regeln har uppdaterats och beskriver nu istället det som best practice att ha mindre text istället för texten som innan beskrev att mer text kunde resultera i ej godkända annonser. Vill du ha hjälp med annonsering på Facebook? Läs mer om oss och kontakta oss på https://noga.se/

Strategibyrån NOGA 22.09.2021

Facebook Ads tar bort 28 dagars attributionsmodell. Attributionsmodeller är ett sätt för kanaler att räkna sig inblandade i händelser på webbplatser efter att man har klickat på eller sett en annons. Om någon klickar på en annons på Facebook och inom 28 dagar slutför ett köp på webbplatsen kommer Facebook med en 28 dagars attributionsmodell räkna sig som inblandad i köpet. Facebook väljer nu att ta bort 28 dagars-perioden vilket gör att man kan komma att se skillnader i hur m...ånga konverteringar Facebook står för. Den längsta period för både visningar och klick kommer nu istället vara 7 dagar. Om man har en 28 dagars attributionsmodell kan konverteringar via Facebook komma att sjunka i och med uppdateringen. Det kan därför vara bra att kontrollera data för konverteringar innan modellen försvinner för att förstå förändringen och inte gripas av panik om antalet sjunker i mitten av oktober. För många kanaler är fönstret kring 30 dagar standard som attributionsmodell vilket gör att antalet konverteringar kan uppfattas sjunka om fler väljer att ta bort modellen. I slutändan sjunker inte antalet konverteringar utan det innebär bara att data kring vilken kanal som står för konverteringen blir mer exakt. Vill du ha hjälp med annonsering på sociala medier? Kontakta oss på https://noga.se/

Strategibyrån NOGA 22.09.2021

Google offentliggör Google Analytics 4 Google meddelade den 14:e oktober att det nu finns en ny version av Google Analytics. Den nya versionen ska vara mer fokuserad på kunden och ta hjälp av maskininlärning för att få bättre insikt kring kunders beteende. Dessutom ska den nya versionen ha bättre koppling med Google Ads och ha lättare för att spåra kunder över flera plattformar och kanaler. Google meddelade också att Google Analytics 4, som versionen kallas, kommer vara stand...ard framöver. Existerande användare behöver dock sätta upp en ny egendom för att få tillgång till den. Framöver kommer de också fokusera utveckling på den nya versionen och rekommenderar därför att man redan nu sätter upp den nya egendomen för att samla data samtidigt som man kan använda sig av det redan nu uppsatta Universal Analytics. Google Analytics 4 ses som ett sätt att anpassa sig till ett digitalt landskap där spårning blir mer begränsad genom cookies och ska på sikt också fasa ut den nuvarande versionen av Google Analytics. Vill du läsa mer om den nya versionen av Google Analytics kan du göra det här: http://bit.ly/google_analytics_4