Markgatans Förskola/enhet
Kategori
Allmän information
Telefon: +46 456 81 65 72
Anhängare: 145
Recensioner
Facebook -blogg
Vad händer i Sandrummet? Det är ett populärt ställe. Det skapar samspel och dialog. Det bidra till utforskande och lust att leka.... Det stimulerar barnens språkutveckling och fantasi. Det möjliggör för gemenskap och delaktighet. Det är tillåtande för barnens idéer. Enligt förskolans läroplan lär sig barnen genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera enligt förskolans läroplan. Att skapa konst av sand. En barngrupp valde en inspirationsbild på ett sandslott med mycket torn och trappor. De resonerade om hur de skulle samarbeta för att klara att bygga och de bad pedagogen om hjälp med trapporna. Pedagogen tog hjälp av en kaplastav att forma trappsteg och barnen blev nyfikna på att försöka på egen hand. Barnen resonerade även om hur svårt det var att göra exakt som på bilden, men de kom fram till att konst kan se olika ut, att det är den som är konstnär som bestämmer hur det ska se ut. Barnen beslutade att även dekorera tornen med snäckor och de blev väldigt nöjda med resultatet och bad pedagogen att skicka fotona till sina föräldrar
Konst är ett begrepp som kan definieras på många olika sätt och som kan omfatta väldigt mycket. Denna veckan har både pedagogerna i Markgatans enhet och flera av våra barngrupper gått konstrunda i vår stad. Ett sätt att upptäcka vår stad och få inspiration i vårt konstprojekt. Personalen fick en guidad tur av Janne Hörnsten.
Språkande Barnen har två och två berättat om sina självporträtt och de andra barnen har ställt frågor till de två konstnärerna. I undervisningsaktiviteten utmanas barnen i att använda sig av olika språkliga förmågor t.ex förklara, jämföra, reflektera, beskriva, nämna/benämna mm.
Förskolans utbildning ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Läsårets tema på vår förskola är KONST där vi fokuserar lite extra på att erbjuda olika estetiska uttrycksformer som inspirerar barnen att skapa, utforska och kommunicera med alla sinnen. En avdelning började sitt projekt med att spela teater, där två konstnärer målar sina självporträtt. Syftet med te...atern är att skapa förförståelse inför aktiviteten att måla självporträtt. Konstnärerna diskuterade med publiken om bl.a. likheter och olikheter men även begrepp som konstnär, självporträtt, måla, huvud och ansikte samtalades kring. På en annan avdelning erbjöds barnen att skapa sin egen tavla i ateljén där de fick måla på staffli med tillgång till färgpalett och tjocka och smala penslar. Barnen visar sen upp och berättar om sin tavla för kompisarna. Att kunna inhämta naturen till inspiratör är ett sätt att få igång fantasin. På en avdelning fick barnen prova att rita på staffli ute på gården. See more
Stort tack #lionsclubsölvesborg Lions Club Sölvesborg att vi fick åka en runda med killebomtåget denna veckan. Det blev också lek och fruktstund vid havet i Tredenborg.
Vi önskar alla en fin helg #förskola #sölvesborg #sölvesborgskommun #midsommar
Barnen hamtar ofta Bee-Boten och programmerar roboten pa den fardigkopta skattkartan. For att utmana barnen vidare fick de skapa en egen bana med fler rutor i rutnatet. Barnen fick i uppdrag att rita Bockarna Bruses varld pa rutnatet. Undervisningsaktiviteten satte igang barnen att skapa egna Bee-Bot kartor. Barnens intressen ligger till grund for var utbildning och pa detta satt anvands digitaliseringen i manga olika miljoer. Bee-Bot anvands i olika konstellationer och miljoer pa forskolan
Idag firar vi förskolans dag. #förskolansdag #mittsölvesborg
Upptackardag! I skogen ar det full aktivitet av olika slag, vi klattrar, kryper, springer, bygger kojor mm. Skogsmiljon bjuder in till lek och utforskande och ger barnen rika sinnesupplevelser genom lukt, ljud, kansel och syn. Barnen gjorde manga upptackter av olika slag, det mest intressanta var smakrypen som vi hittade i ett murket nedfallet trad och under lov och stenar. Nar vi kom tillbaka till forskolan diskuterade vi vara upptackter och gjorde en mindmap over dessa. Barnen ska fa mojlighet att forundras och utveckla sin formaga att utforska, kommunicera och reflektera enligt forskolans laroplan.
I förskolans laslyft ingar en del om poesi och skolverket skriver ungefar... For att gora poesi relevant for barn i forskolan som inte kan lasa och skriva behover pedagogerna arbeta pa andra satt med detta an i skolan. Tex iscensatta poesi genom att dela med sig av inre bilder, utifran denna aktivitet kan vi med kunskap om poesi gora barnen uppmarksamma pa vad det ar de gjort och gor i denna aktivitet. En dag denna veckan nar vi haft rorelse avlutade v...i med att ligga ner pa rygg och slappna av. Med riktning mot mindfulness, att vara här och nu, bad vi barnen tanka pa, fantisera inne i sitt eget huvud, om var de lag och vad de sag om de latsades att de tittade upp. Dagen efter reflekterade och ritpratade vi tillsammans om vad de tankt pa. Vi organiserade barnens reflektioner och la till bilder som stod for barnen nar de laser sin dikt. Nar vi lag pa rygg och blundade tankte jag att jag var pa stranden. Nar vi lag pa rygg och blundade tankte jag att jag var i skogen Nar vi lag pa rygg och blundade tankte jag att jag var pa en studsmatta Nar vi lag pa rygg och blundade tankte jag att jag var pa en luftmadrass i poolen. Nar jag tittade upp sag jag solen. Nar jag tittade upp sag jag blommor Nar jag tittade upp sag jag en myra, en snigel, en hund. Nar jag tittade upp sag jag en pingvin i molnen. Nar vi lag pa rygg och blundade tankte jag att jag dromde.
Vi vill göra er alla uppmärksamma på en gratisföreläsning med Lars H Gustafsson som handlar om leken och dess betydelse. ------------------------------------------------------------------------ "Leken är den bästa fredshandlingen vi kan ägna oss åt just nu". Orden är barnläkaren och författaren Lars H Gustafssons och kommer från Tillitsverkets inspirationsfilm DEN LEKANDE MÄNNISKAN.... För pedagoger, föräldrar och andra som är intresserade av lek och medmänsklighet.
Barnen skriver brev till varandra och pedagogerna med magnetiska byggplattor. Barnet som skrivit brevet oppnar det och laser upp brevet. Vi tolkar barnens skrivande utifran ett vidgat textbegrepp vilket innebar att ordet text inte enbart forknippas med skriven text utan ges en utvidgad betydelse. Text innefattar da ocksa kommunikativa och betydelsebarande funktioner som overfors pa andra satt an genom det skrivna ordet enligt Skolverket
Populära företag
Duni Global
+46 40 10 62 00
Commercial and industrial, Businesses, Commercial and industrial equipment supplier
Duraflex AB
+46 70 880 54 74
Local business, Construction company, Public & government service, Businesses, Public service
Dalakittet UF
+46 76 883 33 61
Shopping & retail, Businesses, Gift shop