1. Home /
  2. Religious organisation /
  3. Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling

Kategori



Allmän information

Telefon: +46 70 474 56 04



Hemsida: www.kristiuppstandelse.se/

Anhängare: 1167

Recensioner

Lägg till recension

Facebook -blogg



Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 22.01.2022

Vi firade ju jul 25 december, men det gör inte alla ortodoxa kristna. Läs om vänner i Stockholm som firar Kristi födelse enligt den julianska kalendern tretton dagar senare:

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 18.01.2022

Predikan från dagens liturgi: Omvänd er, ty himmelriket är nu här! (Matt 4:17) Detta är de ord med vilka Jesus inleder sin offentliga verksamhet. Johannes förkunnade att himmelriket var nära. Jesus säger att det är här, det har kommit. Dessa korta och kärnfulla ord inbjuder oss att fundera på vad himmelriket och Guds rike är egentligen. Lyssna här:

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 16.01.2022

Välkommen imorgon! Möjlighet till bikt ca. 14:45.

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 02.01.2022

Predikan på juldagen: Idag firar vi paradoxernas stora högtid. Hör vad vi sjunger under den stora nattvardsbönen: Jag skådar ett förunderligt mysterium: grottan är himmelen, jungfrun kerubernas tron, krubban en härlig plats där Kristus, ofattbar Gud, vilar. Dessa paradoxer får oss att begrunda vilket ofattbart mysterium som julens budskap innebär. När vi hör något som tycks oss motsägelsefullt måste vi stanna upp och tänka till. Det är paradoxens pedagogiska syfte. För vad, av allt Gud gjort för människan från världens skapelse fram till den där natten i Betlehem, vad är större, mer generöst, mer självutgivande kärleksfullt, än att låta sig födas av Jungfrun? Inget.

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 27.12.2021

Vi önskar alla en god jul. Kristus föds! Lovsjung honom! Välkommen på juldagsliturgi på lördag kl. 16 i Göteborg.

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 24.12.2021

Vi önskar alla en god jul. Kristus föds! Lovsjung honom! Välkommen på juldagsliturgi på lördag kl. 16 i Göteborg.

Kristi Uppståndelses Ortodoxa församling 10.12.2021

Nu finns vårens gudstjänstschema på hemsidan. Vi har beslutat att prova att fira tre liturgier i månaden denna termin (istället för bara varannan söndag). Det är något vi längtat efter länge, att kunna fira fler gudstjänster. vi gläder oss åt denna möjlighet! Skriv upp gudstjänstdatumen i era kalendrar! Det finns en Google-kalender också - anmäl er om ni är intresserade av att prenumerera på den. Vi vill samtidigt påminna om vikten av din regelbundna ekonomiska gåva, som gör ...allt vårt arbete möjligt, särskilt med tanke på detta nya steg. Frivilliga månatliga gåvor är hela grunden för att församlingen ska kunna fungera som den gör nu. Om du inte ännu är regelbunden givare kan du skänka via Swish: 123 278 80 99 BankGiro: 803-1726 PayPal: [email protected] Guds välsignelse, Fader Mikael och styrelsen