Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen är med sina 9 288 kilometer världens längst järnväg. Huvudlinjen sträcker sig från Moskva i Europa till den asiatiska hamnstaden Vladivostok vid Stilla Havets kust. Det finns inga andra järnvägar som kan erbjuda en lika stor variation av vyer som Transsibiriska järnvägen även om Alaska Railroad och Andean Explorer kommer nära.

Transsibiriska järnvägen är en viktig transportlänk och ungefär en tredjedel av den ryska exporten sker via den här förbindelsen. Den är också en mycket viktig länk för persontrafik. En stor majoritet av passagerarna är inte turister. Turister som vill göra stopp längs vägen väljer vanligen att åka under sommarsäsongen, eftersom det kan bli mycket kallt i Sibirien under vintern.

transsibiriska-jvDen transsibiriska järnvägen byggdes under perioden 1891 – 1916. Tsar Alexander III, och senare hans son tsar Nicholas II, var mycket involverade i projektet och utsåg personligen de ministrar som fick till uppdrag att övervaka järnvägsbygget.

Tidigare förslag om att bygga järnväg genom Sibirien hade utgått ifrån att man skulle lägga rälsen genom de största städerna för att knyta samman dem. Den plan som slutligen förverkligades hade inte alls den inriktningen utan fokuserade på att knyta samman Moskva med östern. Genom att inte försöka dra järnvägen genom befintliga städer förenklade man projektet, höll kostnaderna nere och slapp konflikter med inflytelserika landägare. Man behövde till exempel inte försöka dra rälsen genom de svampiga träskområdena i och kring Sibirens största stad Tomsk, utan drog istället rälsen över mer lämplig mark. Där rälsen korsade floden Ob anlades byn Novonikolaevsk (numera kallad Novosibirsk) som tack vare järnvägen snart växte om Tomsk. Idag är Novosibirsk med sina 1,5 miljoner invånare Rysslands tredje störst stad medan Tomsk inte ens kvalar in bland topp-30.

Färdväg

Huvudlinjen för Transsibiriska järnvägen har följande rutt:

Moskva De flesta tåg utgår från järnvägsstationen Jaroslavskij, men det finns undantag.
Nizjnij Novgorod Nizjnij Novgorod ligger vid floden Volga.

Det gamla sovjetiska namnet på staden är Gorkij och detta namn förekommer fortfarande i vissa tågtidtabeller för den Transsibiriska järnvägen.

Perm Perm ligger vid floden Kama.
Efter 1 777 kilometers resa passerar tåget den officiella gränsen mellan Europa och Asien. Den är utmärkt med en vit obelisk.
Jekaterinburg Jekaterinburg ligger i Uralbergen.

I vissa tågtidtabeller kallas staden Sverdlovsk, vilket är det gamla sovjetiska namnet.

Omsk Omsk ligger vid floden Irtysj
Novosibirsk Novosibirsk ligger vid floden Ob
Krasnojarsk Krasnojarsk ligger vid floden Jenisej
Irkutsk Irkutsk ligger vid Bajkalsjöns sydliga ände
Ulan Ude Ulan Ude ligger vid floden Ude
Efter 5 655 kilometers resa når tåget fram till den järnvägsknut där det är möjligt för ett tåg att lämna den Transsibiriska järnvägen och resa vidare på den Transmongoliska järnvägen.
Tjita Tjita ligger där floden Tjita rinner samman med Ingoda.
Tarskaja Efter 6 312 kilometers resa når tåget fram till den järnvägsknut där det är möjligt för ett tåg att lämna den Transsibiriska järnvägen och resa vidare på den Transmanchuriska järnvägen.
Chabarovsk Chabarovsk ligger där floden Ussuri mynnar ut i floden Amur, cirka 30 km från den rysk-kinesiska gränsen.
Vladivostok Vladivostok är en rysk hamnstad vid Stilla Havskusten.

Förutom huvudlinjen finns det tre andra viktiga linjer anslutna till den Transsibiriska järnvägen:

  • Transmanchuriska järnvägenKör samma rutt som den Transsibiriska järnvägen från Moskva till Tjita, men avviker sedan vid järnvägsknuten Tarskaja för att åka vidare mot Beijing i Kina.
  • Transmongoliska järnvägenKör samma rutt som den Transsibiriska järnvägen från Moskva till Ulan Ude, men avviker sedan för att köra genom Mongoliet och därefter vidare till Beijing. Transmongoliska järnvägen stannar bland annat i Mongoliets huvudstad Ulaanbaatar.
  • Bajkal-Amur järnvägenDenna järnväg byggdes som ett nordligare alternativ till den del av Transsibiriska järnvägen som går genom områden nära den rysk-kinesiska gränsen. Ett tåg som kommer åkandes på den transsibiriska järnvägen kan köra över till Bajkal-Amur järnvägen vid Tayshet. Bajkal-Amur järnvägen går norr om Bajkalsjön, istället för att som Transsibiriska järnvägen svänga söderut och passera söder om Bajkalsjöns sydligaste spets. Framåt slutet av sin sträckning har Bajkal-Amur järnvägen två olika punkter där tåg kan köra tillbaka in på Transsibiriska järnvägen, men det går även att fortsätta köra öster ut ända till den ryska hamnstaden Sovetskaya Gavan vid Stilla Havskusten.

Att resa med den transsibiriska järnvägen

Att resa med den transsibiriska järnvägen är något utöver det vanliga. Att åka från Moskva till Vladivostok tar sju dagar och man passerar genom åtta tidszoner! Man startar i tidszonen UTC +3 i Moskva och avslutar i tidszonen UTC + 10 i Vladivostok.

Viktigt att tänka på är att tågen är helt vanliga reguljärtåg för gods- och passagerartrafik så man kan inte förvänta sig någon lyx ombord. Det finns 4-bäddskupéer (andra klass) och 2-bäddskupeér (första klass). I skrivande stund kostar en andraklassbiljett för sträckan Moskva – Vladivostok cirka 2 500 kronor.

Varje sovvagn har en samovar som man kan hämta hett vatten ur, så att passagerarna ska kunna göra te, snabbkaffe, snabbnudlar, pulversoppa och liknande. Man kan köpa denna typ av produkter ombord på tåget, men det är vanligen mycket billigare att handla på tågstationerna. Det finns inte något husgeråd att låna på tåget, så se till att ta med dig till exempel en termos eller en stor mugg att använda. En sked är också bra att ha. Vill man inte laga mat själv kan man besöka restaurangvagnen.

När tåget stannar på en station är det vanligt att det dyker upp försäljare och man kan köpa alla möjliga sorters varor genom tågfönstret eller på perrongen. Det brukar till exempel gå att köpa lokal husmanskost.

Man måste givetvis inte göra hela resan Moskva – Vladivostok i ett svep, utan kan boka enskilda biljetter för olika delsträckor så att man får tid för en eller flera nätters övernattning på olika platser längs vägen. Det finns flera resebyråer som kan sätta ihop paketresor och hjälpa till med att boka boende och aktiviteter i förväg.

Tänk på att kontrollera visumkraven i god tid, eftersom det kan ta ett tag att få de erforderliga inresetillstånden.