Royal Canadian Pacific

Royal Canadian Pacific är ett lyxtåg som endast körs under sommarsäsongen, från juni till september. Det finns flera olika turer att välja mellan, alla med utgångspunkt i staden Calgary i sydvästra Kanada. Tåglinjen ägs och drivs av Canadian Pacific Railway (CPR), som i sin tur ägs av det börsnoterade bolaget Canadian Pacific Railway Limited.

Tåglinjen Royal Canadian Pacific invigdes den 7 juni år 2000 efter att CPR fått godkännande från drottning Elizabeth II att använda ordet royal i namnet.

Bra alternativ till Royal Canadian är Alaska Railroad, Amtrak Casacades och Bergenbanan i Norge.

Att åka med Royal Canadian Pacific

Royal Canadian Pacific går inte i reguljär trafik utan används endast för privata turer. Allt från endagsturer till långturer är tillgängliga, och det finns också en middagstur som bara går till Banff och tillbaka.

canadian-pacificDet går att boka olika sidoaktiviteter för Royal Canadian Pacifics olika anhalter, till exempel flugfiske i klippiga bergens storslagna natur eller golf på några av västra kanadas bäst golfbanor.

Royal Canadian Pacific använder sig av gamla eleganta tågvagnar som restaurerats och livet ombord är genomgående försklassigt. Vagnarna andas gammaldags lyx, kombinerat med omsorgsfullt utvalda moderna bekvämligheter. Möblerna är tidstypiska från första delen av 1900-talet, och det samma gäller detaljer som bröstpanel i valnötsträ och dekorationer i silver och mässing.

Sovkupéerna har givetvis allt från fluffiga morgonrockar till privata kassaskåp. Det finns sovkupé med dubbelsäng, sovkupé med två enkelsängar, sovkupé med en enkelsäng och sovkupé med våningssängar. Varje sovkupe har privat toalett med dusch.

Tåget står still under nätterna så att sovande passagerare inte ska gå miste om den vackra utsikten när tåget vindlar sig fram genom bergskedjan.

Tågvagnarna

royal-canadian-pacificRoyal Canadian Pacific använder sig av lyxiga tågvagnar från 1910-talet, 1920-talet och 1930-talet som varsamt renoverats så att de är i toppkondition.

Samtliga vagnar specialtillverkades i CPR Angus Shops i Montreal. Tillverkningen av tåg där startades redan år 1902 på initiativ av Canadian Pacific Railways dåvarande president William Van Horne, som ville att CPR skulle kunna bygga sina egna vagnar istället för att köpa in färdiga.

Mount Stephen

Den tågvagn kallas Mount Stephen byggdes ursprungligen för CPR:s styrelseordförande. Under sin livstid har den fraktat både kungligheter och andra högt uppburna dignitärer genom det kanadensiska landskapet. Numera används den som loungevagn av Canadian Royal Pacific. Den sitter längst bak i tåget och utsikten från den är spektakulär.

Craigellachie

Craigellachie byggdes som sovvagn i början av 1930-talet, men har gjorts om till en vacker restaurangvagn. Den heter Craigellachie eftersom det var där den sista rälsspiken slogs ned för den transkontinentala järnvägen genom Kanada. I Craigellachie finns det plats för 32 middagsgäster.

Strathcona, Van Horne och Royal Wentworth

Dessa tre vagnar byggdes för gräddan av Canadian Pacifics ledning i mitten av 1920-talet. De har två eller tre sovrum per vagn. Här finns staterooms, lounge, matplats och öppna vestibuler.

Banffshire och N.R. Crump

Banffshire byggdes år 1926 och N.R. Crump stod klar år 1930. Båda är lyxiga sovvagnar där dagens passagerare bor i privata staterooms. Det finns sex sovrum i varje vagn.

Lok

Royal Canadian Pacific har två lok från 1950-talet som renoverats omsorgsfullt för att återfå sitt forna skick.

Royal Canadian Rockies Experience

Huvudturen hos Royal Canadian Pacific är den som heter Royal Canadian Rockies Experience och som fokuserar på bergskedjan Klippiga Bergen. Turen är sju dagar lång (sex stycken nätter) och inkluderar bland annat Crowsnest Pass, Frank Slide, Waterton-Glacier International Peace Park, Kicking Horse Pass, The Spiral Tunnels, Lake Louise och Columbia Valleys våtmarker. År 2008 listade National Geographic Traveler resan som en av deras utvalda ”Tour of a Lifetime”.

Det tåg som används för Royal Canadian Rockies Experience består av maximalt åtta passagerarvagnar och alla är lyxvagnar som byggdes under perioden 1916 – 1931.