Nanatsuboshi in Kyūshū (Seven Stars in Kyushu)

Seven Stars in Kyushu (Nanatsuboshi in Kyūshū) är ett lyxigt sovkupétåg i Japan som erbjuder två dagar respektive fyra dagar långa utflykter i Kyushu, med järnvägsstationen i Hakata som utgångspunkt. Namnet har inspirerats av Kyushus sju prefekturer och att tåget består av sju vagnar.

Tåget, som dras av ett DF200-7000 lokomotiv, består av sju vagnar varav en är restaurangvagn, en är loungevagn och fem är sovvagnar med plats för två personer per svit. I loungevagnen finns bland annat bar, piano och utsiktsplatser.

Samtliga sviter ombord har privat toalett och dusch. Vill man bo extra lyxigt kan man boka någon av de två deluxesviterna med utsiktsfönster längst bak.

Totalkostnaden för att bygga detta lyxtåg var cirka 3 miljarder yen. Det övergripande ansvaret för tågets utformning hade industridesignern Eiji Mitooka.

Kortfa fakta om Nanatsuboshi in Kyūshū

Typ Turisttåg
Land Japan
Region Kyushu
Premiär 15 oktober 2013
Ägare Kyushu Railway Company (JR Kyushu)
Operatör Kyushu Railway Company (JR Kyushu)
Järnvägstyp 1067 mm bred
Drift Diesellokomotiv
Vagnstyp 77 series coaches
Hastighet 100 km/h

Turer

2-dagars

Dag 1: Hakata → Nagasaki

Dag 2: Aso → Yufuin → Hakata

4-dagars

Dag 1: Hakata → Yufuin

Dag 2: Miyazaki → Miyakonojō → Hayato

Dag 3: Hayato → Kagoshima-Chuo → Kagoshima

Dag 4: Aso → Bungo-Mori → Hakata

Vagnarna

Vagns-

nummer

Idenfikations-

nummer

Typ Tillverkare Vikt (t) Innehåll
1och MaI 77-7001 Loungevagn JR Kyushu 45,3 Utsiktsplatser

Bar

Piano

2 MaShiFu 77-7002 Restaurangvagn JR Kyushu 45,2 Restaurang

Toaletter

3 MaINe 77-7003 Sovvagn JR Kyushu 45,4 3 sviter
4 MaINe 77-7004 Sovvagn Hitachi 44,3 3 sviter
5 MaINe 77-7005 Sovvagn Hitachi 44,3 3 sviter
6 MaINe 77-7006 Sovvagn Hitachi 44,2 3 sviter
7 MaINeFu 77-7007 Sovvagn Hitachi 45,1 2 lyxsviter

Minikök

Personalrum

Vagnarna är utformade med utgångspunkt i 817 series EMU och står på 787 series EMU bogies.

Vagnarna tillverkades av Hitachi i Kudamatsu, Yamaguchi och av JR Kyushu’s enga Kokura Works i Kitakyushu. Hitachi levererade sina fyra vagnar (vagn 4-7) den 18 juli 2013.

Loket

Det vackert röda dieselloket, som är av typen DF200-7000, kommer från Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company. Det levererades den 2 juli 2013 och är ett JR Freight Class DF200 lok som modifierats för att passa Nanatsuboshi in Kyūshū.

Om Kyushi

Kyushi (Kyūshū) är den av Japans fyra huvudöar som ligger längst till sydväst. Namnet betyder de nio provinserna, eftersom ön en gång i tiden var indelad i nio provinser. Kyushi är nästan 37 000 kvadratkilometer stor och här bor strax under 13 miljoner invånare (2016). En majoritet av dem bor på den nordvästra delen av ön.

Delar av Kyushi har ett subtropiskt klimat, särsilt prefekturerna Miyazaki och Kagoshima. Kring Beppu i norr finns det varma lerkällor. Exempel på jordbruksprodukter som odlas på Kyushi är ris, te, sötpotatis, sojabönor och tobak. Här finns också en betydande silkesproduktion. Den tunga industrin är koncentrerad till öns norra del, kring Fukuoka, Kitakyushu, Nagasaki och Oita.

Från den stora ön Honshu kan man ta sig med tåg till Kyushi via Kanmon-tunnlarna. Genom dessa tunnlar går både Sanyō Shinkansen tåg och andra tåg, och det går även att köra bil, cykla eller promenera. Honshu och Kyushi är också sammankopplade av Kanmon-bron.