Bernina Express

Bernina Express är ett tåg som går från Chur i Schweiz till Tirano i Italien. Färden går på The Rhaetian Railway genom Engadin och under delar av färden är utsikten enastående. Engadin är en lång dalgång omgiven av höga alper i östra Schweiz. För att resänerna ska kunna se ut så bra som möjligt har Berninan Express panoramavagnar med extra stora fönster. Det finns en audioguide att låna ombord för den som vill veta mer om landskapet man färdas igenom.

Under sommarsäsongen är Bernina Express ett eget tåg som gör mycket få stopp längs vägen mellan Chur och Tirano. Under resten av året är vagnarna för Bernanina Express istället fästa vid ett vanligt regionalt reguljärtåg, vilket innebär betydligt fler stopp på järnvägsstationer för att hämta upp och lämna av resenärer.

Under sin färd mellan Chur och Tirano passerar Bernina Express över 196 broar och genom 55 tunnlar. Högsta punkten för resan är 2 2 53 meter över havet.

UNESCOs världsarvslista

The Rhaetian Railway in the Albula / Bernaninan Landscapes är upptagen på UNESCOs världsarvslista.

Korta fakta om Bernina Express

Operatör Rhaetian Railway
Rutt Chur, Schweiz – Tirano, Italien
Spårvidd 1,000 mm
Vagnstyp Panorama
Elektricitet 11 kV AC 16⅔ Hz (huvudnätverket)
1,000 V DC (Bernina-linjen)
Avgångsfrekvens Dagligen
Klasser 1:a klass

2:a klass

Färdväg

Färden med Bernina Express består av två delar: Albula och Bernina. Järnvägen för Albulalinjen – som går från Chur till St. Moritz – är den äldre av de två och uppfördes 1898-1904, medan järnvägen för Berninalinjen tillkom under åren 1908-1910.

Chur är en uråldrig stad i regionen Plessur i kantonen Graubünden (Grisons). Den är kantonens huvudstad och ligger stragetiskt placerad där floden Plessur mynnar ut i Rhen. När vi startar vår resa med Bernina Express från Chur befinner vi oss 585 meter över havet – lågt jämfört med de svindlande höjder vi så småningom kommer att nå under vår resa genom alperna.

Från Chur följer järnvägen floden Rhiento Bonaduz kurs och vi når snart fram till den vackra dalgången Domleschg. Järnvägen följer Hinterrhein, en av Rhens källfloder, från Rhäzüns till Thusis, och löper sedan vidare från Thusis till Tiefencastel.

1000 meter över havet

Efter att vi passerat över viadukten Landwasser efter Tiefencastle kommer vi fram till Filisur, och vi befinner oss nu drygt tusen meter över havet. Landwasserviadukten uppfördes i kalksten i början av 1900-talet och har kommit att bli emblematisk för Albula Railway. Snart når vi även fram till resans första spiratunnel, den som ligger innan Bergün/Bravuogn.

Efter Bergün/Bravuogn blir det brant och tåget har bara 5 km färdsträcka på sig att nå 400 meter högre upp. Inga rack-and-pinion används, utan flera stycken spiratunlar har byggts här för att hjälpa tåget på färden uppåt. När vi slutligen når fram till staden Preda befinner vi oss 1789 meter över havet. På järnvägsstationen finns ett minnesmonument över de 16 personer som dog i arbetsplatsolyckor när de byggde Albulatunneln.

1820 meter över havet

Vi lämnar Preda bakom oss och kommer snart fram till Albulatunneln, en 5 865 meter lång tunnel som skapades 1898-1904 och förbinder Albuladalen med Engadindalen. Albula-tunneln är en av de högst belägna tunlarna i Alperna och dess högsta punkt är på 1820 meters höjd.

När vi kommer ut ur Albulatunneln ligger Beverdalen framför oss och vi är påväg mot järnvägsstationen i Bever. Vi rör oss nedåt – järnvägstationen ligger på 1708 meters höjd.

Efter Bever fortsätter vi till Semadan och därefter är vi framme i St. Moritz, Albulalinjens sista hållplats. Där är i St. Moritz som Berninalinjen tar vid. St. Moritz är en alpby belägen cirka 1800 meter över havet, och den har varit en populär vintersportresort ända sedan 1800-talet då elever från Oxford och Cambridge började resa hit och spela bandy mot varandra.

2 253 meter över havet

Vi lämnar St. Moritz bakom oss och ger oss ut genom Berninadalen. Tåget rör sig nu gradvis nedåt för att nå fram till Berninapasset. (Under delar av den här sträckan kan vi se Piz Bernina, som med sina 4 093 meter är den högsta bergstoppen i östra alperna.) Men efter Berninapasset kommer det att bära av uppåt igen – vi ska nämnligen nå resans allra högsta punkt: Ospizio Bernina. När Bernina Express rullar in till järnvägstationen i Ospizio Bernina befinner vi oss 2 253 meter över havet.

1000 meter över havet

Efter Ospizio Bernina och järnvägsstationen i Alp Grüm bär det nedför i rask takt med Bernina Express, och vi kommer att fara genom ett stort antal hisnande hårnålskurvor. När vi har nått ned till Cavaglia är vi under 1700 meters höjd och när vi sedan anländer i Poschiavino befinner vi oss på knappt tusen meters höjd. Vi är fortfarande kvar i Schweiz, men den italienska gränsen är inte långt bort och det dominerande språket i Poschiavino är inte schweizertyska utan italienska.

553 meter över havet

Efter att ha lämnat staden Poschiavino bakom sig följer järnvägen floden Poschiavino och för oss genom samhällen som Li Curt, Le Prese, Miralago och Brusio. Brusio har fått ge namn åt spiralviadukt som Bernia Express passerar igenom innan vi når fram till Campascio. Efter Campascio når vi fram till Campocologno – sista stationen på den här sidan landsgränsen. Campocologno ligger bara 553 meter över havet.

430 meter över havet

Bernia Express passerar över gränsen till Italien efter Campocologno. På andra sidan gränsen väntar tågets slutdestination, den lilla staden Tirano på 430 meters höjd. Här finns två järnvägsstationer: en med standardbred räls och en för smalspårig räls. Bernia Express anländer till den smalspåriga stationen.