Bergensbanen

bergenbanan

Bergensbanen, eller Bergenbanan som den kallas på svenska, går mellan staden Bergen ute vid kusten till järnvägsknuten Hønefoss som ligger norr om Oslo. För många turister startar tågresan redan i Oslo. En trevlig resa kan vara att ta Bergenbanen norrut och sedan ta sig över till Sverige för att ta nordpilen söderut igen.

Bergensbanen beskrivs ofta som en av världens vackraste järnvägssträckningar, och den är till stora delar högt belägen där den vindlar sig fram bland de norska fjällen. Högsta punkten når tåget nära Finse station i Hordaland fylke på Hardangervidda, där rälsen går 1 237 meter över havet.

Värt att tänka på är att persontågen på Bergensbanen inte går via Roa utan via Drammen.

Korta fakta om Bergensbanen

Land Norge
Sträckning Hønefoss – Bergen
Längd 381 km
Spårtyp Enkelspår
Spårvidd 1 435 mm
Banoperatör Jernbaneverket
Trafikoperatörer NSB (persontrafik)

CargoNet (godstrafik)

Biljettoperatör NSB

NSB AS är det norskt statligt järnvägsbolag. Det är Norges största tågbolag för inrikes passagerartrafik. Tidigare hette det Norges statsbaner (NSB).

Bergensbanens historia

bergenbanan2Beslut om att bygga Bergensbanen fattades 1893 och sågs som ett högriskprojekt. Att bygga den skulle kosta väldigt mycket pengar för det lilla landet Norge, logistiken var minst sagt problematisk och man visste att man hade hårt väder att tampas mot på högfjället. Dessutom behövde man borra en över fem kilometer lång tågtunnel genom fjället Urdshovd. Trots detta valde man att ge sig på projektet, eftersom Bergensbanen skulle binda samman Norgest två största städer landvägen.

  • Järnvägen mellan Bergen och Voss öppnades redan år 1883 och var på den tiden en smalspårig järnväg. Under perioden 1889 – 1904 byggde man om till normalspår.
  • År 1900 blev järnvägen mellan Oslo och Roa färdig.
  • Sträckorna Roa – Taugevand och Taugevand – Voss byggdes under perioden 1894 – 1909.
  • Det var alltså år 1909 som hela Bergensbanen stod klar. Premiären skedde den 1 december det året.

Traditionellt har man ansett att Bergensbanen har sin östliga startpunkt vid Gjøvikbanen norr om Oslo. År 1989 började persontågen gå via Drammen, vilket innebar att Hønefoss började anges som startpunkt för Bergensbanen. Det finns även de som anser att Bergensbanen startar i Roa eller Hokksund.

Tunnlar

Bergensbanen går genom flera långa tunnlar, såsom Gravhalstunneln, Finsetunneln och Ulrikentunneln. Dessutom går persontågen från Oslo till Bergensbanen genom den över 10 km långa Lieråsentunneln på Drammenbanen.

Den 5 311 meter långa Gravhalstunneln genom Urdshovdsfjället färdigställdes redan år 1906 och var då den längsta tågtunneln i hela Norden, ett rekord som höll sig ändra fram till mitten av 1960-talet. Att bygga Gravhalstunneln tog sex år och man använde sig av en på den tiden mycket ny uppfinning – tryckluftsborrar som drevs av elektricitet. Man kunde inte arbeta med tunneln under vintrarna eftersom de tillförselvägar som anlagts inte var i farbart skick då. Totalkostnaden för tunnelbygget landade på cirka 3 miljoner norska kronor, vilket var mindre än vad man planerat för.

Att åka bergensbanan

Att åka tåg i Norge är förhållandevis billigt. Beställer man på internet (nsb.no) går det i skrivande stund att köpa en tågbiljett för hela sträckan Göteborg – Bergen för 199 norska kronor enkel resa, med tågbyte i Oslo.

Det är dock priset på en så kallad miniprisbiljett, ordinarie biljetter kostar mer. Miniprisbiljetter säljs i tre prisklasser: 199 NOK, 299 NOK och 399 NOK.

Stationer Oslo – Bergen

Station

Höjd över havet (m)

Avstånd frånOslo (km)

Avstånd frånBergen (km)

Oslo S 2 0 493
Asker 104 24 469
Drammen 2 41 452
Hokksund 8 58 435
Vikersund 67 84 409
Hønefoss 96 112 381
Flå 155 174 319
Nesbyen 168 208 285
Gol 207 225 268
Ål 436 250 243
Geilo 794 275 218
Ustaoset 990 286 207
Haugastøl 988 297 196
Finse 1222 324 169
Hallingskeid 1110 345 148
Myrdal 867 358 135
Upsete 850 364 129
Mjølfjell 627 376 117
Voss 57 407 86
Dale 43 447 46
Arna 8 483 10
Bergen 2 493 0

Mer information

Hardangervidda

Bergensbanen går över högfjällsplatån Hardangervidda, som ligger öster om Hardangerfjorden. Redan två timmars tågresa från Oslo kan man se Hardangervidda torna upp sig i fjärran.

Området är Europas största bergsplatå och innehåller flera glaciärer. Platån ligger över trädgränsen och här bor flera tusen renar. En stor del av Hardangervidda är nationalpark.

Den Norske Turistförening har över två dussin turiststugor i området. Om man vill bo i någon av de obemannade turiststugorna behöver man lösa medlemskap i turistföreningen.

Hardangervidda besöks huvudsakligen under slutet av juli och under hela augusti. I början av sommaren brukar det ligga kvar en hel del snö.

Geilo

Vintersportorten Geilo ligger längs Bergensbanen. Här finns cirka 40 olika pister, men en totallängd på 35 km. Under vintern är det många skidturister som tar Bergensbanen till Geilo.

Finse

bergenbanan3Högsta punkten under hela resan når tåget nära Finse station i Hordaland fylke på Hardangervidda, där rälsen går 1 237 meter över havet. Själva tågstationen i Finse ligger 1 222 meter över havet.

Finse med omnejd användes för övrigt när scenerna från isplaneten Hoth skulle spelas in för Star Wars: The Empire Strikes Back.

I Finse finns ett hotell och ett vandrarhem, och inte så mycket mer. Byggnaden som vandrarhemmet ligger i användes ursprungligen som laboratorium för nazisternas forskning om flygbränsle, eftersom de ville bygga en flygplats på gaciärberget vid Finse. Både hotellet och vandrarhemmet ligger vid kanten av fjällsjön Finsevattnet.

Många fjällvandrare använder Finse som övernattningsbas och gör vandringar under dagarna, det finns till exempel en vandringsled på 18 km mellan Finse och Geiterygghytta.

Hotellet i Finse arrangerar guidade glaciärturer på Blåisen, en av Hardangerjökulens tre armar. Glaciärskor och säkerhetslina ingår.

Rallarvägen

Rallarvägen är en av Norges populäraste cykelleder. Den skapades för att material, rallare och förnödenheter skulle kunna transporteras till Bergensbanen i takt med att rälsen lades längre och längre in i ödemarken, och cykelleden går därför ofta parallellt med järnvägsspåret.

Rallarvägen börjar i Haugastöl (988 meter över havet), men många cyklister nöjer sig med att cykla de 53 kilometerna mellan Finse och Flån. Finse ligger över 1200 meter över havet, medan Flåm ligger nere i Aurlandsfjordens innersta vik. Däremellan finns Rallarvägens högsta punkt Fagervattnet. Höjdskillnaden mellan Fagervattnet och Flåm är ungefär 1300 meter. Av naturliga skäl väljer de flesta att cykla från Finse till Flåm och inte tvärt om!

Flåmsbanan

Flåmsbanan är en bibana till Bergensbanen, med en fallhöjd på 864 meter. Denna cirka två mil långa bana går mellan stationen Flåm vid Aurlandsfjorden och stationen Myrdal, där den ansluter till Bergenbanen. Flåmsbanan är en mycket populär turistattraktion, särskilt sommartid.

Flåmsbanan byggdes för att koppla ihop Bergensbanen med fjordarna nedanför Hardangervidda, eftersom de var viktiga transportvägar. På grund av höjdskillnaden var man tvungen att bygga serpentinjärnväg.