Amtrak Cascades

Amtrak Cascades är en tåglinje som går mellan Eugene i USA och Vancouver i Kanada. Amtrak är företaget som kör den och Cascades heter linjen eftersom den löper parallellt med den natursköna bergskedjan Kaskadbergen (The Cascades). Amtrak Cascades är ett samarbete mellan delstaterna Oregon och Washington i nordligaste USA och provinsen British Columbia i sydligaste Kanada. Andra natursköna tåglinjer i norra US inkluderar Alaskan railroad och Royal Canadian.

Amtrak Cascades kör från Vancouver i British Columbia till Seattle i Washington, en sträcka på drygt 250 km. Därefter fortsätter tåget söder ut via Oregons största stad Portland till Oregons näst största stad Eugene, en tur på cirka 500 km. Det är inte alla tåg som går hela sträckan, så det är viktigt att kolla upp i förväg. Man kan till exempel behöva byta till buss för en del av sträckan.

Korta fakta om Amtrak Cascades

Operatör Amtrak
Länder Kanada
USA
Typ Fjärrtåg (Inter-city rail)
Annordningar EMD F59PHI diesellok

EMD F40PH lok manövervagn

Tågvagnar från Talgo med lutningssystem

Tågnummer Sydlig riktning: 501, 507, 509, 513, 517

Nordlig riktning: 500, 504, 506, 508, 510, 516

Ägare av spåret Union Pacific Railroad

BNSF Railway

Spårbredd 1 435 milimeter

Dagens Amtrak Cascade

Amtrak Cascade-tågen är målade i gräddvitt, brunt och mörkgrönt. Tågen kommer från den spanska tågtillverkaren Talgo och är av den sort som lutar i kurvorna, vilket gör att tåget kan hålla högre hastighet. Tågen är utformade för att klara av hastigheter på 200 km/h men säkerhetsregler och banbegränsningar för sträckan gör att Amtrak Cascade-tågen inte kör snabbare än 127 km/h. Det pågår dock ett förbättringsarbete som ska göra det tillåtet för Amtrak Cascade-tågen att hålla en hastighet på upp till 180 km/h.

amtrack-cascadesAmtrak Cascade bekostas av delstaterna Oregon och Washington. Union Station i Portland är den brytpunkt som avgör vad som ska bekostas av Oregon och vad som ska bekostas av Washington.

I skrivande stund bekostar Washington fyra dagliga turer mellan Seattle och Portland, och två dagliga turer mellan Seattle och Vancouver. Oregon bekostar två dagliga turer mellan Portland och Eugene.

Eftersom Amtrak Cascade bekostas av delstaterna finns det bra samarbeten med lokaltrafiken. Den som har ett University of Washington UPass eller FlexPass får till exempel 15% rabatt på ordinarie turer med Amtrak Cascade. I Oregon finns Sound Transit RailPlus som gör det möjligt att på vardagarna åka med Amtrak Cascade mellan Everett och Seattle som om de vore Sounder-pendeltåg.

Historia

Rutten är äldre än vad företaget Amtrak är. Innan Amtrak bildades år 1971 var linjen ett samarbete mellan Northern Pacific Railway, Great Northern Railway och Union Pacific Railroad.

När Amtrak tog över valde de initialt att korta turen så att den inte involverade Kanada utan hade Seattle som sin nordligaste punkt. Varje dag kördes tre tåg, som fick namnen Coast Starlight, Mount Rainier och Puget Sound. (Coast Starlight fortsatte söderut hela vägen till San Diego i Kalifornien.)

Redan året därpå lanserade Amtrak tåget Pacific International, som gick mellan Vancouver och Seattle. Detta var Amtraks första internationella tåglinje. Den hade svårt att få tillräckligt med passagerare och togs bort 1981. Det kom sedan att dröja till 1995 innan Amtrak började köra till Vancouver igen, då med tåget Mount Baker International. Samma år bytte Mount Rainier namn till Cascadia.

Tåg från Talgo

Varumärket Amtrak Cascade lanserades inför hösten 1998 och rutten började i december samma år köras med nya tåg från Talgo. Fyra av tågen fick namn efter berg i Kaskadbergen:

  • Mount Rainier
  • Mount Baker
  • Mount Adams
  • Mount Hood

Det femte tåget gavs namnet Mount Olympus, efter bergskedjan Olympic Mountains som ligger i västra Washington.

Slipp byte i Seattle

År 2009 var ett viktigt år för Amtrak Cascade, då införde man nämligen det hett efterlängtade direkttåget mellan Vancouver och Portland som innebar att resenärer mellan dessa städer inte längre behövde byta i Seattle. Kanadas regering krävde dock att Amtrak skulle stå för kostnaderna för gränskontrollen för ett av de två tågen varje dag, och Amtrak beslutade därför att linjen skulle läggas ned i oktober 2010. Efter förhandlingar mellan Kanada och delstaten Washington gick dock Kanada med på att inte ta ut någon sådan gränskontrollavgift och direktlinjen överlevde.

Mount Bachelor och Mount Jefferson

År 2013 börjde två nya tåg köra Amtrak Cascade: Mount Bachelor och Mount Jefferson. De är namngivna efter två bergstoppar i Oregon. Båda tågen är Talgo 8-tåg och skiljer sig på flera sätt från de fem äldre tågen. Som passagerare kan man bland annat märka att cafévagnen är annorlunda. Talgo 8 utformades för den nordamerikanska tågmarknaden och är tillverkade i Wisconsin, USA.

Tågen Mount Bachelor och Mount Jefferson har 13 tågvagnar var, med moderna bekvämligheter som fällbara fåtöljer och WiFi. Båda tågen har loungevagn och välutrustad bistro.